Päiväkirja matkalta ystävyyslukioon Saksaan

Matkapäiväkirja Saksasta 7.10-14.10.2017

Lauantai 7.10
Bussimme starttasi koulun pihasta kello 3.30 kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Lentomme lähti kello 9.20 kohti Munchenia. Muncheniin päästyämme vastassa olivat isäntäperheemme. Lähdin isäntäperheeni matkaan ja ajoimme heidän kotiinsa, joka sijaitsi pienessä kylässä nimeltä Fahlenbach. Pääsimme Melanien kotiin, jossa ensimmäisenä minulle esiteltiin huoneeni, jossa yövyin tulevan viikon. Talon esittelyn jälkeen lähdimme kiertelemään heidän kotikyläänsä noin puolen tunnin ajaksi. Kun saavuimme takaisin kotiin, ruoka oli valmista ja oli aika syödä. Ruoan jälkeen lähdimme junalla takaisin kohti Munchenia. Munchenissä shoppailimme, kävimme syömässä ja katselimme nähtävyyksiä. Illalla kotiin palattuamme lähdimme vielä katsomaan Melanien ja hänen siskonsa kanssa miesten koripallo-ottelua Wolznachiin. Ottelun loputtua söimme iltapalaa ja menimme nukkumaan.

Sunnuntai 8.10
Aamulla heräsimme 10 aikoihin ja menimme syömään yhdessä aamupalaa. Aamupalan jälkeen vain hengailimme yhdessä ja pelasimme Monopolia. Rennon aamupäivän vietettyämme söimme lounasta perheen kanssa, minkä jälkeen lähdimme Melanien kanssa katsomaan käsipallo-ottelua. Myös Linda ja Mary olivat katsomassa peliä. Käsipallopelin jälkeen menimme hetkeksi perheen luo. Viiden aikoihin lähdimme Helmiinan vaihtoparin luokse. Siellä meitä kokoontui monta vaihtoparia. Pelasimme yhdessä lautapelejä ja jutustelimme, kunnes seitsemän aikoihin lähdimme yhdessä ravintolaan syömään. Ravintolassa vierähti pari tuntia hyvän ruoan parissa ja sen jälkeen oli jo aika mennä nukkumaan.

Maanantai 9.10
Aamu alkoi aamiaisella, jonka jälkeen lähdimme odottamaan bussia bussipysäkille. Bussimatka kouluun kesti noin 15 minuuttia. Koululle saavuttuamme koulun rehtori esitteli meille paikkoja. Rehtorin tapaamisen jälkeen menimme oppitunneille. Itse olin saksan, historian ja kemian tunneilla. Oppituntien jälkeen lähdimme kaikki yhdessä kohti AirHop:ia. Siellä vietimme reilun tunnin hyppien ja pomppien erilaisilla trampoliineilla. Noin viiden aikoihin palasimme takaisin koululle, jossa meitä odottivat jo Melanien vanhemmat. Hyppäsimme kyytiin ja lähdimme kohti ruokakauppaa. Teimme pikaiset ruokaostokset ja suuntasimme kotiin. Oli päivällisen aika. Syötyämme lähdimme kohti koripalloharjoituksia. Päätin osallistua ohjelmaan ja olin elämäni ensimmäisissä koripalloharjoituksissa. Harjoitukset kestivät kaksi tuntia, joten niiden loputtua söimme iltapalan ja suunnistimme nukkumaan.

Tiistai 10.10
Aamu alkoi perinteisesti aamupalalla ja bussimatkalla kouluun. Koulussa olimme kahdella ensimmäisellä oppitunnilla, jotka olivat matematiikka ja politiikka. Oppituntien jälkeen lähdimme kohti tippukiviluolaa ja luostaria. Matka tippukiviluolalle meni rattoisasti bussissa kavereiden kanssa. Luolakierros kesti noin tunnin, jonka jälkeen lähdimme bussilla muistomerkille. Muistomerkiltä kävelimme noin 5km luostarille. Luostarille päästyämme suuntasimme heti paikalliseen ravintolaan, joka oli todella hyvä. Ruoka oli hyvää ja halpaa, mikä teki meidät kaikki iloisiksi. Herkullisen lounaan jälkeen suuntasimme bussille ja takaisin koululle. Koululta kotiin, vaatteiden vaihto ja meikkaus, minkä jälkeen olimme jo matkalla Volksfesteille. Festeille tuli lähes kaikki vaihtoparit ja vietimme iltaa yhdessä. Festeillä vierähti koko loppuilta ja saavuttuamme kotiin menimme suoraan
nukkumaan.

Keskiviikko 11.10
Aamulla taas aamutoimet ja kohti koulua. Oppitunteja ei ollut vaan lähdimme suoraan kohti päivän kohdetta, joka oli Berggasthof Blomberghaus. Perille päästyämme aloimme kapuamaan kohti vuoren huippua. Matka vuoren huipulle oli raskas, mutta todellakin sen arvoinen. Näköalat vuoren huipulta olivat uskomattomat! Huipulle päästyämme söimme eväitä, minkä jälkeen järjestetty ohjelma alkoi. Vietimme pari tuntia vuoren päälle rakennetussa kiipeilypuistossa. Se oli ensimmäinen kertani kiipeilypuistossa ja pidin siitä kovasti! Kiipeilyn jälkeen menimme syömään viereiseen ravintolaan, joka jälleen kerran oli todella hyvä. Kun olimme saaneet ateriamme syötyä, lähdimme kävelemään samaa reittiä takaisin mistä olimme tulleetkin. Matkan puolessa välissä hyppäsimme kelkkoihin, joilla laskettelimme loppumatkan alas. Keskiviikko iltana menimme Jennin vaihtoparille. Siellä oli muitakin pareja viettämässä iltaa yhdessä lautapelien ja hyvän ruuan merkeissä. Kun palasimme kotiin oli jo aika mennä unten maille.

Torstai 12.10
Torstai oli taas normaali kouluaamu. Koulussa olimme vain ensimmäisen tunnin, mikä oli englannin tunti. Sen jälkeen lähdimme suomalaisten kesken Humala-museoon. Kierros museossa kesti noin tunnin, minkä jälkeen suuntasimme tapaamaan kaupungin pormestaria. Pormestari oli mukava mies ja hän tarjosi meille valkomakkaraa sekä pretzeleitä. Tapaamisen jälkeen jäimme keskustaan viettämään aikaa. Kävimme kahvilassa sekä useissa eri ruokakaupoissa. Kolmeksi suuntasimme takaisin koululle, josta vanhemmat tulivat taas hakemaan meidät kotiin. Torstai-ilta kului elokuvan parissa. Ennen nukkumaan menoa aloitin jo hieman pakkaamaan.

Perjantai 13.10
Aamutoimet ja bussilla kouluun. Aamun ensimmäiset tunnit vietimme suomalaisten kesken koululla hengaillen. 20 minuutin tauon jälkeen suuntasin Melanien matkaan ja menin maantiedon sekä ranskan tunneille. Näiden kahden oppitunnin jälkeen jäin taas viettämään aikaa muiden suomalaisten kanssa. Odotimme koululla kolmeen asti, että parimme pääsivät kotiin. Kotiin päästyämme söimme ruokaa, vaihdoimme vaatteet ja meikkasimme, kunnes oli taas jo aika mennä. Vuorossa oli jäähyväisbileet, jotka järjestettiin Lenan luona. Suuntasimme jäähyväisbileisiin ja siellä vietimme hauskan illan yhdessä kaikkien kanssa. Juhlat olivat hauskat ja kaikilla näytti olevan kivaa. Kotiin päästyämme kävin suihkussa ja menin nukkumaan.
Lauantai 14.10
Normaali aamutoimet ja aamupala. Aamutoimien jälkeen oli aika pakata loputkin tavarat kasaan ja lähteä lentokentälle. Ennen lentokentälle lähtöä hyvästelin perheen äidin ja Melanien pikkusiskon. Yhdeksän maissa nousin autoon ja lähdimme kohti lentokenttää perheen isän sekä Melanien kanssa. Saavuimme lentokentälle jo hyvissä ajoin ja odottelimme muiden saapumista. Kun kaikki olivat saapuneet paikalle, oli aika viimeisille hyvästeille. Kun hyvästit oli jätetty, oli aika viedä laukut hihnalle ja lähteä kohti portteja. Lentokentällä aikaa ei ollut paljon, joten nappasin mukaani vain leivän ja istuimme odottamaan koneen lähtöä. Lentomatka meni mukavasti ja pian istuimmekin jo Luoman bussissa nokka kohti Kankaanpäätä. Takaisin Yhteislyseon pihaan saavuimme lauantai iltana hieman ennen kahdeksaa.

Kokonaisuudessa reissu oli mielestäni todella onnistunut. Saksa oli upea maa ja ihmiset todella ystävällisiä. Olen kiitollinen reissusta sekä sen mukana tulleista uusista ystävistä ja kokemuksista.

Eroja Suomen ja Saksan välillä
  • suurin osa oppilaista kulkee bussilla kouluun Saksassa
  • koulujärjestelmät ovat aivan erilaiset Suomessa ja Saksassa
  • saksalaisissa kouluissa ei tarjota kouluruokaa
  • aamupalaa ei syödä tai se on olematon
  • normaali veitsiä ei ole vaan veitsenä käytetään sahalaitaista pientä puukkoa
  • iltapalaa ei syödä erikseen vaan päivällinen toimii samalla iltapalana
  • ruoan kanssa ei juoda mitään
  • Audi, BMW ja Mercedes Benz todella yleisiä Saksassa
  • talot todella suuria Saksassa
  • Saksassa 16-vuotias saa ostaa laimeita alkoholijuomia
  • kouluun otetaan omat eväät tai ne ostetaan koulun kahvilasta
  • metsät ovat lehtimetsiä eikä havumetsiä niin kuin Suomessa
  • oppitunnit Saksassa ovat todella teoria painotteisia
  • ilmasto Saksassa lämpimämpi kuin Suomessa
  • ruoat hyvin makkara painotteisia